jeg er tilbake i accra!

CIMG0595.jpgCIMG0456.jpgWoho! selvom internett her gaar sakte, saa gaar det SAA mye fortere enn i landsbyene! Gud saa mye jeg har opplevd de siste par ukene! Jeg begynner aa venne meg til kulturen her naa, saa det meste gaar mye lettere. Haha.. taxisjaafoerene her er ganske geniale. Han som kjoerte oss hit satt barbent i pysjen, og i hvert lyskryss skrudde han av motoren. Veldig morsomt i lyskryssene ogsaa, man starter alltid aa prate m dem i nabobilene, saa faar lett kontakter her! uansett hvor man er, faar man ikke vaere alene!

I gaar dro Lisa og jeg fra Akroso. Veldig deilig aa vaere i sivilisasjonen igjen! Tro tro turen hit skulle vise seg aa bli en opplevelse! Jeg reiste med en 90 kg sekk i tilfelle jeg skulle shoppe mye. Jeg ble da plassert mellom 2 store menn(jeg havner alltid ved siden av store folk) med sekken paa fanget. Jeg saa absolutt ingenting. Etter en times tid paa humpete vei, startet humoeret mitt aa synke. MEN, det var da mannen paa raden bak meg begynte aa synge. Hjelp, saa falskt han sang! Vi snakker LYS stemme til en slags ghanesisk beckstreet boys sang. Jeg ble forbanna i starten fordi det var saa irriterende, men fyren gav seg ikke. Etter 5 minutter ble hele situasjonen alt for absurd til at jeg kunne sitte stille. Jeg hylte ut i en pinlig hoey latter og klarte ikke stoppe. Plutselig startet de som var vaakne(de fleste sover i bilene her) aa skrattle med meg. Saa turen endte altsa godt. Huff jeg er saa sliten naa, har vaert paa markedet og shoppet i 4 timer, saa jeg beklager alle skrivefeil paa forhaand!

Forrige helg dro jeg med Alice til Cape Coast. Det var helt utrolig der! Vi startet loerdagen med aa staa opp 5 for aa komme oss til regnskogen tidligst mulig, og faa den beste guideturen. Vi var da i Kakum-nationalpark kl 7, en time foer det aapnet. Typisk oss! Men da vi kom igang 4 timer senere(ja, ghanesere tar sin tid), viste det seg at turen vi skulle faa oppleve var helt utrolig! Vi gikk paa spinkle hengebroer som gikk fra tre til tre, 40 meter over bakken. Det var en helt sinnsyk utsikt, og en utrolig bra opplevelse. Har saaaa mange bilder derfra! Herregud saa skjelven jeg var da jeg gikk der, men da jeg hadde overlevd turen var jeg glad jeg gjorde det!

Senere paa dagen dro vi til slavefortet paa kysten. Et slags slott britene bygget. Kjempe fint der, og veldig spennende, men alt som stod i hodet paa oss var aa komme oss pa stranden! Og joda.. stranden ble en ny opplevelse. Vi gikk selvfoelgelig feil vei, og endte opp paa den fattige stranda. Der laa det store kuruker overalt. Og ja, de stammet fra mennesker! Vi proevde aa gaa litt bortover for aa se om det ble bedre, da vi stoette paa 5 gutter som satt paa rad og rekke og gjorde sitt fornoedne. Trodde ikke mine egne oerer da de snudde seg og spurte hvordan jeg hadde det! Det var saa motbydelig! Uansett..nok om det!

Paa "hotellet" hadde Alice sine daglige treningsoekter paa rommet, noe alle burde faa oppleve. Det er et herlig syn aa se den lille jenta i treningsshorts fra 70-tallet fly rundt i rommet. Jeg ler rimelig mye naar jeg er sammen henne!

Jeg startet saa vidt aa vende meg til folket her nede. De er ekstremt innpaaslitne, og de fleste samtaler ender i tigging av penger. Saa jeg har blitt overraskende overlegen naar jeg foeler for det!

Hver onsdag drar jeg til Swedru paa obroni-meetings. Der moeter jeg de andre volunteers'ene fra omraadet. Veldig hyggelig! Jeg klarte jo aa dumme meg ut rimelig bra paa det foerste moetet, der jeg paa engelsk skulle forklare at jeg er glad i folk med humor, og alt som kom ut av meg var "I like to laugh". Flott inntrykk folk fikk av meg da=)

Ellers har vi faatt verdens minste kylling hjemme. Han er helt hvit, veldig rund, og fryktelig liten! Jeg kaller'n Jimmy. Paa skolen gaar ting litt bedre, barna begynner aa faa litt respekt for meg, og syns det er veldig kult aa ta paa meg. Adam er en 7 aar gammel gutt i klassen.Veldig soet! Paa onsdag kom faren til skolen og ville snakke med meg. Han hadde da planer om at jeg og lille Adam skulle gifte oss! Helt sykt, og saa langt fra vaar hverdag! Glad jeg hadde en giftering aa vise han.

Tirsdag og fredag er det markedsdag i landsbyen, forrige gang ble jeg med Aqueeha(min tante) for aa se hvordan det foregikk. Det tok helt av da jeg stelte meg bak "standen" hennes, og ropte ut priser. Foelte meg som en verdenskjent sirkusape paa turne. Hei for en oppmerksomhet jeg fikk! Var fryktelig goey!

Dyrelivet her merkes. I klasserommet har vi et flaggermuspar i taket, og overalt flyr det gribber og oerner. Funnet interessante kryp paa rommet ogsaa...Edderkoppene er digre, og ser paakjoerte ut ettersom de er helt flate. Utrolig ekle, og for foerste gang i mitt liv er jeg redd for edderkopper. Ueeeaah! Paa "toalettet" maa jeg alltid slaa toallettlokket et par ganger for at kakkerlakkene skal forsvinne. Og joda, rotter er det ogsaa her!
Geitekillingene er virkelig soete, men jeg begynner aa bli passe lei av dem som ikke finner moren sin. De hyler helt utrolig stygt! Og hanen vekker meg hver dag klokken 4. Men ting begynner aa gaa seg til, og jeg tenker ikke like mye over det lenger!

I Akroso begynner folk aa vite hvem jeg er. Kjempe hyggelig! Og de som ikke vet det, er ikke redde for aa spoerre! Var en dame i gaar som stod langt inni bushen og broelte til meg. "HEY! WHAT'S YOUR NAME?" Abena Cathinka. "OK! BYE!".

Er fortsatt mye sammen med Lisa. Og hver kveld foelger vi hverandre hjem i moerket. Her forleden var det boennedag. Da var det folk som gikk ute i moerket og talet i tunge. Utrolig skremmende lyder!

Jaja..det er hvertfall en liten del av alt som skjer her! Fikk rimelig panikk paa mandag, og ville bare hjem. Som enkelte dere har forstaatt har jeg veldig hjemlengsel noen dager. Det er ikke spesielt goey, men gaar mye bedre naa! Og for aa klare aa nyte ukene her har jeg endret hjemreisen til 1. mars. Blir mye lettere aa vaere her da! Saa folkens, halv ett, 1.mars paa gardermoen=)

Som sagt har vi shoppet litt naa..aner ikke hva jeg skal med det jeg har kjoept. Er ikke helt min stil, men koselig med litt minner herfra, og selvfoelgelig litt gaver til dere der hjemme! Skal proeve aa laste ned litt bilder naa..hvis det gaar, og jeg faar mer tid til overs, skriver jeg mer etterpaa! Hvis ikke, saa snakkes vi snart! Paa torsdag reiser jeg til nord for 9 dager. Skal proeve aa komme oss til grensen til Burkino Faso(er det det det heter?), og ellers gaa paa safari, se loever, elefanter, aper osv. Blir stilig!! Men naa skal jeg proeve meg paa litt bilder! Veldig glad i dere, har saa mye aa vise naar jeg kommer hjem!! STORE klemmer